Op donderdag 1 september 2022 gaat de jaarlijkse MS-campagne weer van start. Deze campagne, waarbij vrijwilligers over heel Vlaanderen chocolade en koekjes verkopen ten voordele van MS-Liga Vlaanderen vzw, loopt tot eind december 2022. Het thema is deze keer ‘40 jaar MS-Liga Vlaanderen’.
2022 is een bijzonder jaar voor MS-Liga Vlaanderen vzw. “We blazen dit jaar 40 kaarsjes uit”, aldus algemeen directeur Luc De Groote. “Dit betekent dat we als patiëntenorganisatie al 40 jaar lang klaarstaan voor personen met MS en hun familie. Het thema van onze jaarlijkse MS-campagne was dan ook snel gekozen.”
MS-Liga Vlaanderen biedt informatie, ondersteuning en psychosociale begeleiding. “Wij helpen personen met MS en hun naaste omgeving inzicht te krijgen in de aandoening MS en leren hen omgaan met deze chronische, onvoorspelbare ziekte”, legt adjunct-directeur Paul Vanlimbergen uit. “We maken hen ook wegwijs in de wetgeving en de specifieke maatregelen die van toepassing kunnen zijn voor personen met MS. Verder verdedigen we hun belangen en ondersteunen we het (toegepast) wetenschappelijk onderzoek naar MS.”
België ongeveer 13.500 personen met MS, van wie er een 3.500-tal aangesloten zijn bij MS-Liga Vlaanderen.
Op 1 september schiet de jaarlijkse MS-campagne opnieuw uit de startblokken. Tot en met 31 december 2022 zijn in heel België honderden vrijwilligers op de been om chocolade van Galler en koekjes van Jules Destrooper te verkopen. “De opbrengsten van deze MS-campagne ondersteunen de werking van MS-Liga Vlaanderen en haar afdelingen”, vertelt adjunct-directeur Paul Vanlimbergen. “Zo kunnen we met een hecht en enthousiast team van 17 vaste medewerkers en meer dan 600 vrijwilligers personen met MS en hun naasten blijven bijstaan en ontspanningsmogelijkheden aanbieden.”
“We zijn als organisatie voor meer dan 80% afhankelijk van giften en legaten”, besluit directeur Luc De Groote. “De opbrengst van deze jaarlijkse actie geeft ons zuurstof om onze leden te blijven ondersteunen en nieuwe projecten te ontwikkelen.”